Mededelingen voor start competitie 2021/2022

Bericht:

Allereerst wil ik de wens uitspreken dat we dit jaar een volledige competitie kunnen draaien na anderhalf jaar ellende zonder darten. De inschrijving heeft opgeleverd dat er dit jaar 231 teams deelnemen. Dit is relatief weinig en als gevolg daarvan hebben we dit jaar dan ook geen 4de divisie.  

Doordat er veel teams niet meer meedoen dit seizoen moest er veel geschoven worden met teams naar hogere divisies. Om hier een duidelijke lijn in te volgen is ervoor gekozen om de eindstand van de eerste helft van seizoen 2019/2020 te hanteren. Dat is een volledige halve competitie geweest. Op basis daarvan zijn er teams doorgeschoven naar een hogere divisie. 

Er is voor gekozen om de Ere- en eerste divisie niet aan te vullen, omdat er anders te grote niveauverschillen zouden ontstaan, vooral omdat er dan te veel teams vanuit de derde divisie naar de tweede zouden moeten doorschuiven. Met tot gevolg dat een team dat bijvoorbeeld 8ste of 9de is geworden in de eindstand alsnog promoveerde naar de tweede divisie. Dat wilden we voorkomen. 

Door de promotie / degradatie regeling toe te passen zal er volgend seizoen weer gestart worden met volledige poules van 16 op elk niveau. Er is door een aantal teams bij de inschrijving aangegeven dat ze graag een divisie lager ingedeeld wilden worden. Gezien het bovenstaande hebben we hier geen gehoor aan kunnen geven. We vertrouwen op jullie begrip in deze. 


Promotie- / degradatieregeling

Na de eerste halve competitie zal er een splitsing volgen voor de tweede helft. Voor elke divisie volgt hieronder hoe die splitsing er uit gaat zien.

Eredivisie: er zijn 14 teams in deze divisie. Na de eerste ronde volgt een splitsing: 7 teams in een kampioenschapspoule en 7 in een degradatiepoule. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat er geen speelrondes komen waarbij er in deze divisie 4 teams op een avond vrij zijn. De bovenste 7 strijden voor het kampioenschap, de onderste 7 spelen voor behoud/degradatie. Vanuit de degradatiepoule zullen er twee teams degraderen.

Eerste divisie: er zijn 15 teams per poule in deze divisie. Deze worden opgedeeld na de eerste ronde: 8 teams in een promotiepoule en 7 in een degradatiepoule. In de promotiepoule gaan de nummers 1 en 2 door naar de Eredivisie. In de degradatiepoules zullen er per poule 2 degradanten zijn.

Tweede divisie: er zijn 16 teams per poule in deze divisie. Deze teams worden na de eerste helft 8 om 8 verdeeld in promotie- en degradatiepoules. In de promotiepoule gaan de nummers 1 en 2 promoveren naar de eerste divisie. In de degradatiepoules zullen de nummers 6,7 en 8 degraderen naar de derde divisie

Derde divisie: aangezien dit nu de laagste divisie is gaat er hier geen degradatiepoule gevormd worden. De poules bestaan uit 15 (5 poules) of 16 (3 poules) teams. Deze worden na de eerste helft gesplitst. Dit gaat op basis van de onderstaande regels: 
– De nummers 1, 4, 5, 8, 9, 12, 13 en 16 naar poule 1
– De nummers 2, 3, 6, 7, 10, 11, 14 en 15 naar poule 2. 

Daarbij krijgen de teams die in de eerste halve competitie op de bovenste 8 plaatsen zijn geëindigd een bonus voor het behalen van die positie. Zo is de eerste helft niet voor niets gespeeld. De bonuspunten zijn als volgt: 
– De nummers 1 en 2 krijgen 4 bonuspunten
– De nummers 3 en 4 krijgen 3 bonuspunten
– De nummers 5 en 6 krijgen 2 bonuspunten
– De nummers 7 en 8 krijgen 1 bonuspunt. 
– De overige teams krijgen geen bonus toegewezen. 

Vanuit deze gevormde poules zal de winnaar van elke poule promoveren naar de tweede divisie. Er zijn in deze divisie geen degradanten.


Wedstrijden

Conform het wedstrijdreglement van de FDB zouden alle huidige divisies een Round Robin spelen aan het begin van hun wedstrijd. Hier was een uitzondering op gemaakt voor de vierde divisie omdat deze anders heel erg laat klaar waren met hun wedstrijden. Omdat er dit jaar heel erg veel voormalig “vierde divisie” teams in de derde divisie spelen hebben wij ervoor gekozen om dit jaar in de derde divisie geen Round Robin te laten spelen. Dit is dus in afwijking op de reglementen, maar wel met een goede reden.

Wij streven ernaar om volgend seizoen weer een vierde divisie te hebben en dan kan de Round Robin terugkeren in de derde divisie. 
Let op, de Round Robin wordt dus vervangen door een teamgame. Deze wordt, in tegenstelling tot de Round Robin, als laatste wedstrijd gespeeld op een speelavond.


Wedstrijdformulieren
Er zijn dit jaar wederom geen wedstrijdformulieren. Teams kunnen direct tijdens de wedstrijd de uitslagen in teambeheer invoeren. Voor diegene die toch graag het eerst op papier willen invullen is er de mogelijkheid om zelf een wedstrijdformulier te downloaden op de website en deze te printen.


Pascontrole

Dit jaar zal voor het eerst de mogelijkheid zijn om op de speeldag de pascontrole in teambeheer te kunnen doen. De captains hebben op de speeldag de mogelijkheid om de digitale passen van de tegenstanders te zien en te controleren. Hierdoor zullen er geen hardcopy spelerspassen meer nodig zijn. Pascontrole is altijd via de captain van de tegenpartij. Die kan de digitale passen laten zien op de telefoon. Zorg er dus voor dat de captain of reservecaptain altijd een telefoon of tablet mee heeft om de passen te laten controleren. 


Toegangscontrole vaccinatie
:
Er zijn geen speellocaties die aangegeven hebben een controle op vaccinatie toe te passen. Mocht dit in de loop van de competitie veranderen, als gevolg van landelijke regels vanuit de overheid of door locaties zelf, dan kan een team dat hier niet aan kan of wil voldoen de thuisspelende partij vragen om deze wedstrijd op neutraal terrein te spelen. Wil of kan de thuisspelende partij dit niet dan verliest de uitspelende ploeg de wedstrijd conform een claim. Feitelijk is dit dezelfde regel als bij het afzeggen van een wedstrijd.

 

Adviezen inzake Corona:
Het is momenteel toegestaan om in horeca locaties de dartsport te beoefenen. Hiervoor gelden wel bepaalde regels. De twee (of vier bij koppels/teamgame) spelers die aan de wedstrijd deelnemen mogen binnen anderhalve meter van elkaar komen. Dit geldt ook voor de schrijver. De overige teamleden dienen een zitplaats te hebben en de anderhalve meter maatregel te volgen. Dit is het gewone horecaprotocol. 

Omdat er op dit moment nog een sluitingstijd van 24:00 uur is voor de horeca willen we de volgende adviezen geven zolang deze regel geldt: 
– Begin de wedstrijd zo vroeg mogelijk. Dit kan ook voor 20:00 uur zijn. Overleg dit enkele dagen vooraf met de tegenstander.
– Beperk het roken. Ga alleen dan roken wanneer je niet hoeft te spelen of te schrijven. Ga niet met het hele team te roken. Daarmee leg je de wedstrijd helemaal stil.
– Blijf niet te lang weg na het roken. Rook je sigaret en kom weer binnen. Dan kun je direct spelen wanneer je aan de beurt bent, zonder dat er lang gewacht hoeft te worden.
– Probeer het tempo hoog te houden, daarmee voorkom je oponthoud.

Indien het niet lukt om de wedstrijd voor twaalf uur uit te spelen dan in overleg met elkaar bepalen of er in de komende dagen een tijd is om het resterende deel te spelen. Zolang de uitslag maar is ingevuld in Teambeheer op vrijdag in dezelfde week voor 24:00 uur. 

We hopen dat deze regels alleen nodig zijn voor de eerste speelrondes. Echter kan dit verlengd worden als het kabinet besluit de openingstijden van de horeca per 20 september nog niet te verruimen. 

Teambeheer app en website:
De Teambeheer app is voor iedereen toegankelijk. De captainstool daarin is alleen toegankelijk met gebruikersnaam, wachtwoord en pincode. Net als de captainstool voorheen via de website. De captainstool op de website blijft ook gewoon werken zoals normaal.

Pasfoto wijzigen in Teambeheer
Op de ALV is gevraagd of iedereen zijn pasfoto wil beoordelen en daar waar nodig deze aan te passen naar een recente pasfoto. Het is niet mogelijk om via Teambeheer een bestaande pasfoto van een speler te vervangen.

Uitsluitend bij spelers waar nog geen pasfoto van aanwezig is wordt het uploaden van een pasfoto als optie aangeboden in Teambeheer, waarna deze ter beoordeling ook binnenkomt bij de ledenadministratie. Als je toch een pasfoto wilt wijzigen dan vragen wij je of je deze wilt mailen aan ledenadministratie@fdbdarts.nl. Deze pasfoto wordt dan beoordeeld en vervolgens in Teambeheer geüpload.

Hopende jullie allemaal voldoende te hebben geinformeerd. Mochten er toch vragen zijn m.b.t. de competitie, stuur dan een bericht naar competitieleiding@fdbdarts.nl

Groet,

Jacco Louwrink
Competitieleider FDB

Reacties:

Reacties

  1. Gerrit 04/08/2021 - Reageer

    Fijn dat we na zo’n vervelende periode weer bijna los mogen.

    Ook neem ik mijn petje af voor de Competitieleiding, ik kan me voorstellen dat het aardig puzzelen is geweest in deze onzekere tijd. Ik kan mij dus ook alleen maar vinden in alle bovenstaande zaken.

    Nogmaals dank en iedereen veel plezier met de start van de nieuwe competitie! We hebben er zin in.

  2. P.Westhoff 02/09/2021 - Reageer

    Beste Jacco,

    Ik kan op geen enkele manier meer inloggen, althans niet met de gegevens waarmee ik ons team heb ingeschreven. Kan ik nieuwe inloggen gegevens krijgen.

    Bij voorbaat dank.

    Vriendelijke groet,

    Peter Westhoff
    Team Ouwe Vat 4
    Sneek

    • FDBdarts 02/09/2021 - Reageer

      Hallo Peter,

      Zou je jouw verzoek/vraag willen mailen naar competitieleider@fdbdarts.nl? Jacco krijgt namelijk geen automatische melding van reacties op dit bericht en ik vermoed dat je z.s.m. nieuwe inloggegevens wil.

Laat een reactie achter